Ab auctoritate
„Zeul se ocupă de lucruri mari, pe cele mici el le lasă pe seama destinului.”
Euripide
Franţ Anna, director,
specialist în management şi psihologie,
Grad managerial II, grad didactic II
Liceul ce-și merită pe deplin numele
”Adevărata generozitate în fața prezentului constă în a da totul viitorului.”
Camus
„Măria-Sa Educația face ca fiecare generație să nu se nască într-o lume anume, ci, mai curând, într-un timp anume, căruia îi conferă sens prin diverse simboluri, prin valori ale trecutului, prin realizări ale prezentului și, fără îndoială, prin proiecțiile iluminatoare ale viitorului. Și tot educația oferă șanse de realizare, în această competiție a timpului, doar celor animați de ferma convingere în idealurile pe care și le-au fixat în propriul ”orizont de așteptare”, de credința în cauza timpului pe care-l străbat și care le cere, indezirabil, să se afle într-o continuă perpetuare a progresului, să alimenteze schimbări întru perfectibilitatea ființei umane.
Instituție cunoscută în comunitatea educațională preuniversitară din municipiu, Liceul Teoretic ”Ștefan cel Mare”, cum și i se cuvine unei școli, a ajuns să fie templu de Lumină și vigoare în a treizeci și cincea toamnă a existenței sale. Ca o revărsare de sacre energii, curge, fluid, prin ani, edificând peste treizeci de promoții în spiritul valorilor naționale, universale, general-umane și, tot cu aceeași demnitate își poartă, astăzi, numele generic – semn al verticalității umane, al conștiinței de neam și al persuasiunii pentru tot ce înseamnă a crede în propria-ți izbândă prin propria-ți osteneală.
Incontestabil că învățământul constituie, mai ales, azi, factorul primordial în edificarea societății, garantul prosperării națiunii, proces stimulatoriu al creșterii și dezvoltării abilităților, competențelor iminente unei personalități puternice, capabile să-și materializeze visurile prin efort constructiv și creator. Or, în numele ctitorului său spiritual, liceul, în spiritul grijii pentru creșterea unui popor civilizat și emancipat, promovează principiile unui învățământ transparent, modern, tolerant, racordat la exigențele timpului. Pornind de la aceste priorități și în conștientizarea rolului, deloc ușor, al școlii în evoluarea resurselor umane, azi – ca și 35 de ani în urmă, Liceul Teoretic ”Ștefan cel Mare” își asumă, pe deplin, datoria de a semăna în inimile discipolilor inteligența, curiozitatea, creativitatea, credința în idealuri, dragostea de neam și țară, intransigența în fața provocărilor vieții, iar acestea înseamnă curaj, izbândă, abnegație, perseverență, demnitate, sacrificiu în numele visului…
Experiența vârstei de maturitate a constituit, fără îndoială, arbitrul-expert al formării unui corp didactic performant, de înaltă cultură, erudiție și abilitate profesională, care a înscris frumoase și promițătoare rezultate în palmaresul instituțiilor liceale – acești neobosiți pedagogi, prin spirit inventiv și înaltă măiestrie, susținută de elan creativ și ghidată de lumina nobilului ideal de a educa Oameni, reușesc să mențină activitatea discipolilor într-o permanentă atmosferă de descoperire, de creație, de îmblânzire a spiritelor și de încredere în propriile forțe, limitele ei depășind, cu siguranță, stipulările Curriculumurilor școlare spre tainele naturii, ale existenței și sentimentelor umane. Eforturile nepricupețite ale iscusiților profesori urmăresc motivarea și sensibilizarea sufletească a învățăceilor mari și mici întru integrarea armonioasă a lor într-o lume aparte a evenimentelor, a fenomenelor, a trăirilor sufletești.
În Liceul Teoretic ”Ștefan cel Mare”, timp de 35 de ani în șir, cu aură de sfioșenie în pași, cu o rază de căutare luminoasă și umbră întrebătoare în priviri, au deschis ușile claselor mii de copii, care sub bagheta magică a merituoșilor dascăli, dirijați cu îndemânare și înțelepciune de către 3 directori de vocație – personalități excepționale, profesori și manageri de o aleasă probitate morală – au reușit să savureze, din plin, puterea sevei cunoștințelor, devenind acele peste 30 de promoții de absolvenți, care au ridicat prestigiul instituției nu numai la nivel municipal și republican, dar și la cel internațional.
Iar acum, când numărul elevilor din unele clase ale instituției întrece numărul anilor de activitate a ei, sunt mândră de onoarea aflării în postura de director, căci un răsărit continuu e Liceul Teoretic ”Ștefan cel Mare”: cu profesionalism și bunătate fiind miruiți, profesorii de aici, ne așteptăm elevii la a XXXV-a aniversare. E mult, e puțin? Doar Timpul și Omul ne pot răspunde. În timp, am intrat cu îndrăzneală și-i rezistăm, iar Omul – Profesorul, i-a înveșnicit deja numele de vibrație sonoră atât pe coordonata performativă a învățământului din țară, cât și, mai important, în sufletele generațiilor întregi de copii și părinți.
Ad notanda
„Lavă și marmură.-Că-ți cioplești statuile în blocuri de lavă sau în blocuri de marmoră-n-are consecințe pentru căldura cuvenită operei”
Miricinschi Ion, director adjunct pe instruire, responsabil de treapta liceală,
profesor de matematică,
Grad managerial I, grad didactic Superior
,,Anul acesta este unul memorabil, în care se împlinesc 35 de ani de când instituția în care activăm și-a deschis larg ușile, prilej de a trăi imense bucurii, bilanțul unui trecut, rezultatele unui prezent și cu speranța unui viitor din care să nu lipsească profesionalismul, devotamentul, implicarea. Liceul Teoretic ,,Ștefan cel Mare” este instituția unde munca se converteşte în educație, unde rezultatele, faptele, implicarea în diverse parteneriate, programe și proiecte aduce plusvaloare. Instituția poate fi considerată ca o scară: întâi au scris istorie generații întregi de învățători, educatori și alți oameni valoroși care au trecut treptele acestei instituții de învățământ; apoi sunt trepte pe care trebuie să urcăm cu noile generații de elevi adaptate la cerințele contemporane. Această instituție a devenit și pentru mine de 20 de ani, angajat în funcția de director adjunct, începutul multor drumuri de succes ale discipolilor noștri. Parcurgem o perioadă complicată și captivantă în același timp… Complicată prin noile obiective, pe care urmează să le acceptăm ca repere ferme în activitatea noastră, captivantă – prin noutatea sa și prin energia nestăvilită a optimismului alimentat de încrederea noastră, că mâine va fi mai bine decât azi, că meseria de pedagog va fi una respectată și importantă, ajungând să fie tratată de stat, de societate, de fiecare cetățean după merit. Oferta educațională modernă, adaptată standardelor de calitate, reprezintă garanția statorniciei și verticalității acestei instituții. Comoara cea mai de preț însă o constituie profesorii, al căror efort constant, ambițios și responsabil, a determinat parcursul ascendent al liceului și contribuția incontestabilă a acestuia la sporirea imaginii învățământului municipal/republican contemporan.
În prag de sărbătorire a celor 35 de ani pe tărâmul celei mai nobile profesiuni, de a educa tânăra generație, vă doresc multe decenii cu succese în procesul de educație și cercetare, în asumarea valorilor definitorii în spațiul basarabean, dar și cel european și un climat propice pentru performanță.
Sunt convins că vor urma mulți ani de reușite care vor amplifica punctele forte ale instituției, sporind competența tuturor actanților educaționali implicați în procesul învățării.
„Lavă și marmură.-Că-ți cioplești statuile în blocuri de lavă sau în blocuri de marmoră-n-are consecințe pentru căldura cuvenită operei”
Popa Svetlana, director adjunct pe instruire,
grad didactic I
,,Când zic ,,Ștefan cel Mare”, gândurile mă duc la o toamnă îndepărtată când, venind să mă angajez, m-am pomenit prinsă într-o horă a descoperirii celor patru clase de boboci de-a V-a, numai botezați la gimnaziu, cărora am început a le preda Româna și a alteia de la liceu, tineri cărora le predam limba latină și literatura universală… E Instituția care m-a crescut, mi-a sădit sămânța din care a crescut Cetatea ce-mi dă forța căutătoare de valori în ființele plăpânde pe care le ajut să se formeze, căci rămân fidelă dezideratului că ,,Școala nu neapărat trebuie șă producă oameni mari, dar oameni buni”…
În pofida faptului că meseria, pe care am îmbrățișat-o și continuă să-mi fie dragă, devine tot mai mult un maraton de obstacole cu elevi, pe alocuri, nereceptivi, dezinteresați, ignoranți, știu că încă e nevoie de multă voință și rezistență pentru a nu renunța și mă inspir de la acei elevi care mă întâlnesc dimineața cu ochii arzânzi de curiozitate, dornici să descopere ,,corola de minuni a lumii”.
La lecție apreciez nu doar competențele materiei predate, dar îi fac să înțeleagă școala ca un conact multilateral cu universul infinit. Zilnic îi îndemn șă nu irosescă timpul de aur ce-l au la dispoziție, apriorizându-și o vastă cultură și să-și dezvolte deja pasiuni care le vor marca devenirea în timp.
Astfel, în momente de reflecții constat că, dacă m-aș întoarce în timp cu 30 de toamne, tot în această apă pe alocuri sălcie, învolburată, tulbure, dar pe care o dorim vie și întrupătoare aș intra, adică tot profesor m-aș face. Doar astfel vom împlini visul poetului ca o țară să aibă ,,o tinerime vioaie, elegantă, entuziastă și patriotă”-o misiune vitală în scopul realizării căreia trudesc cu elan și eu, și colegele mele de la catedră.”
Foiu Lilia, director adjunct pe instruire, responsabil de treapta primară
„Profesorul trebuie să fie un artist. Un artist,
îndrăgostit înflăcărat de opera sa.” –
Anton Cehov
Profesorii și părinții joacă un rol esențial în procesul educațional al elevilor. Profesorii sunt ghizii și mentori ai elevilor, având responsabilitatea de a le transmite cunoștințele și de a-i îndruma în parcursul lor de învățare. Ei trebuie să fie pasionați de subiectele pe care le predau și să inspire elevii să învețe și să se dezvolte.
Părinții au un impact semnificativ asupra educației copiilor lor, prin implicarea lor activă în procesul educațional și prin susținerea și încurajarea constantă. Comunicarea și colaborarea strânsă între profesori și părinți contribuie la succesul academic al elevilor și la dezvoltarea lor personală și socială.
„Nu educi un suflet, nu educi un trup, ci un om; și nu trebuie împărțit în două”
Montaigne
Lovțov Elena, director adjunct pe educație, profesor de matematică,
Grad didactic I
Educaţia este o descoperire
,,Din toamna lui 2018, pentru mine Liceul „Ștefan cel Mare” a devenit spațiu sigur și inspirațional pentru cele mai creative activități extracurriculare și proiecte educaționale, organizate și desfășurate atât în cadrul orelor de matematică, cât și în contextul formării competențelor civice, antreprenoriale și patriotice la elevi. În calitate de profesor de matematică am valorificat frumusețea matematicii în tot ce ne-nconjoară prin proiectul de parteneriat internațional „Matematică 24/7, dezvoltarea competențelor antreprenoriale în cadrul orelor opționale și lansarea proiectului „Antreprenor de nota 10”, să descopere printre elevi pe „Micul Matematician”, să petrecem timpul, savurând „Erudit caffe matematic” și în fiecare an, la 14 martie să-i cântăm la mulți ani lui Pi în „Hapπ Birthday!”, acestea fiind doar câteva dintre activitățile curriculare și extracurriculare realizate la orele de matematică. În calitate de diriginte, împreună cu clasa de elevi pe care îi are sub tutelă, am reușit să plantăm în curtea liceului 12 copăcei de tei în proiectul „Green hours”, iar în 2023 au reușit să instaleze o parcare cu 10 locuri pentru biciclete, ambele proiecte fiind implementat de Global Youth Service Day cu suportul organizației America House la Chișinău, iar în 2021 am obținut diplomă de mențiune la concursul municipal „Diriginte, drag părinte”, ediția a XII-a.
Funcția de director adjunct pentru educația a venit ca o provocare, cu elemente de noutate în sfera de administrație și management, dar cu voință de învățare și abilități de comunicare lu, în doi ani de activitate s-a reușit implementarea proiectului „Apă de calitate-Viață de calitate”, proiectul de caritate pentru veteranii din sectorul Rîșcani „Să fie caldă toamna vieții” și organizarea activităților cultural-festive în cadrul instituției în parteneriat cu conducătorii de cerc artistic, prin valorificarea talentelor elevilor și promovarea celor mai buni la concursurile de sector, municipale și internaționale.
Am vrut să fiu profesoară de matematică de când eram elevă în clasa a VI-a și continui să fiu și să fac ceea la ce mă pricep cel mai bine-matematică și educație, pentru că…mă simt asemeni unei lumânări, care nici prea multă căldură, nici prea multă lumină, dar care poate să aprindă atâtea alte nevoile altora, cu valori și tradiții, în care școala să fie puntea de trecere de la ieri spre mâine.
Tatiana POPOV, psiholog,
grad didactic superior
Absolventă a UPS “Ion Creangă”, mun. Chișinău, autor a zeci de publicații științifice, formator național, participant cu comunicări și workshop-uri la diverse conferințe, membru comisiilor de evaluare la nivel municipal și național.
Serviciul de Asistență Psihologică din instituțiile de învățământ preuniversitar este un component indispensabil al sistemului învățământului public, destinat să contribuie la desfășurarea eficientă a procesului educațional, să valorifice potențialul intelectual al elevului, să asigure menținerea sănătății psihice. Asistența psihologică se încorporează în sistemul de elemente ale psihologiei școlare, care este o ramură aplicativă a psihologiei generale.
Activitatea psihologului este realizată în interesul superior al copilului. Scopul principal al Serviciului de Asistenţă Psihologică din IP LT „Ștefan cel Mare” constă în: prevenirea, identificarea şi intervenția psihologică în vederea dezvoltării personalității copilului; promovarea şi menţinerea sănătăţii psihice, optimizarea potenţialului individual şi deblocarea resurselor personale, conştientizarea propriilor nevoi şi limite, identificarea unor modalităţi realiste şi funcţionale de a face faţă situaţiilor problematice sau provocatoare; acordarea suportului psihologic și consolidarea competențelor adaptatative, comunicative și relaționare ale tuturor subiecților implicați în procesul educațional.
Psihologul este asociat cu sculptorul universului zbuciumat al discipolilor, ce se confruntă cu problemele specifice, marcați de diverse crize: de vârstă, de relaționare, de identitate, existențiale, motivaționale la diverse trepte școlare. Univers, care necesită îngrijire, coordonare, motivare, dar și ocrotire și orientare spre viitor, succes, autenticitate
„Copiii sunt mesajele vii pe care le trimitem unor vremuri ce nu le vom vedea…”
(John W. Whitehead)











